Mazurkowy Karnawał w Krakowie
18.02

Mazurki powszechnie niegdyś znane w Polsce, dziś na nowo odżywają wyciągnięte z zakurzonej półki lub czyjejś pamięci. Pojawiają się coraz częściej w przedszkolach, szkołach, a zwłaszcza na potańcówkach, których coraz więcej w dużych miastach i na wsi. Jednak powrót do nich nie jest prosty. Oprócz zaniku znajomości podstawowych kroków zmieniły się także nawyki ciała w tańcu, ekspresja tańczących i zubożały relacje pomiędzy nimi. A jest to sfera ogromnych możliwości. Poznanie kroków oraz prostych zasad obowiązujących w tych tańcach, pozwolą tancerzowi na spontaniczność i improwizację, a wszystko to przy zachowaniu charakterystycznych cech stylu i manier wykonawczych.

Warsztaty przeplatane będą ćwiczeniami rytmicznymi i głosowymi, a w przerwach będzie można obejrzeć unikalne materiały video.

Zatem celem "Mazurkowego Karnawału" będzie nauka i opanowanie tańców o rytmach mazurkowych oraz elementów z nimi związanych takich jak: tańczenie w parze, tańczenie po kole, wirowanie w parze w układzie otwartym i zamkniętym (przynajmniej w dwóch kierunkach), improwizowanie oraz używanie różnego rodzaju ozdobników. Tańczyć będziemy na warsztatach do melodii mazurków, oberków, chłopów i równych z Kurpi, Mazowsza, Radomszczyzny, Małopolski, Podkarpacia, Kieleckiego oraz Wielkopolski.

Na warsztaty trzeba wziąć wygodne obuwie na płaskiej podeszwie z tzw. lekkim poślizgiem (dziewczęta mogą tańczyć w butach na niewielkim obcasie). Co za tym idzie trampki i adidasy z gumową podeszwą zostawiamy w szafie. Przyda się na pewno także koszulka na zmianę i termos z ciepłą herbatą. Dziewczynom przydadzą się też spódnice ;-)

Warsztaty odbędą się w dniach 18 - 19 luty, w godz.12.00-16.00 z pół godzinną przerwą w środku.

Miejsce: Klub Strefa 31,ul. Św. Tomasza 31, Kraków

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Piotr Zgorzelski (ur. 1969) - Etnolog, basista i tancerz w kapeli Janusz Prusinowski Kompania. Od ponad 20 lat prowadzi warsztaty polskich tańców tradycyjnych w Polsce i na Świecie. Stale współpracuje przy projektach realizowanych m.in. przez IMiT, NIFC, IAM.

Uczył się bezpośrednio od wiejskich tancerzy jak również ze źródeł archiwalnych, wypracowując autorski program zajęć uwzględniający współczesne predyspozycje i umiejętności, pokolenia pozbawionego żywego kontaktu z muzyka ludową.

Współzałożyciel warszawskiego Stowarzyszenia „Dom Tańca” (1994) i jego kilkuletni prezes.

Współpracował przez wiele lat jako aktor z off-owym teatrem „Scena Lubelska 30/32” (przedstawienia „Kalewala”, „Dawid”, „Gilgamesz”, „Czarna Mańka - królowa przedmieścia”), a także z Teatrem Narodowym w Warszawie oraz Teatrem Polskim.

Wraz z kapelą Janusz Prusinowski Kompania koncertował i prowadził warsztaty w większości krajów Europejskich, a także w Azji i Ameryce Północnej (m.in. Carnegie Hall NY, Chicago Symphony Center).